Markkinoinnin softavalinnat

Markkinoinnin softavalinnat

Teen jonkin verran asiakkaiden kanssa erilaisia softavalintoja. Yleensä puhutaan sähköpostimarkkinointisoftista, mutta joskus myös CRM-softista, koska ne liippaa aika liki toisiaan.

Tällaisten softien hinnoittelurakenteet perustuu yleensä sitä käyttävien ihmisten määrään. Aiemmin myös sinne talletettujen ihmisten yhteystietojen määrään, mutta se on muuttunut vuosien aikana. Lähes joka softasta on jonkinlainen ilmaisversio, joka saattaa hyvinkin riittää pienen firman tarpeisiin. Maksullisetkin on yleensä kymppejä kuussa.

Lähtökohtaisesti en koskaan suosittele asiakkaille suomalaisia ohjelmistoja (sori vaan suomalaiset koodarit), koska ne eivät yleensä ole kauhean valmiita tuotteita. Kaikki kyllä onnistuu, mutta se on useimmiten räätälöintiprojekti ja maksaa tuhansia euroja.

Kun kansainvälisillä ohjelmistolla on esim miljoona asiakasta, tuotekehitys per asiakas on paljon edullisempaa. Toki sitten pitää hyväksyä ne toiminnot, joita muutkin tarvitsee.

Jos suomalainen softa on jo vakiintunut, niin eihän sellaisen käyttöönotolle mitään esteitäkään ole.

Hinnan lisäksi merkityksellinen valintakriteeri ohjelmistossa on sen integroitavuus tai yhteensopivuus muuhun järjestelmään.

Taaskin monet ohjelmistot ovat toki integroitavissa virallisesti. Mutta käytännössä integrointi on vajaa ja siirtää vain osan tiedoista ja vain toiseen suuntaan. Yhteensopivuutta muuhun kokonaisuuteen on hyvä arvioida niinikään kokonaisuutena.

Kokoelma markkinointiohjelmistoja

Tässä joitain ohjelmistoja, joita on vuosien aikana tullut vastaan

CRM-ohjelmistoja

  • Pipedrive
  • Hubspot
  • Freshworks (freshsales)
  • ClickUp
  • Asana
  • Zoho
  • Brevo

Asana ei varsinaisesti ole CRM-softa lainkaan, vaan projekti- ja tehtävänhallintaohjelmisto, kuten esimerkiksi Trello. Mutta Asana sopii auttavasti CRM-käyttöön pienelle yritykselle. Trello on siihen mielestäni liian kankea.

Projekti- ja tehtävänhallintaohjelmistoja

  • Asana
  • Trello
  • ClickUp

Sähköpostimarkkinoinnin ohjelmistoja

  • Brevo
  • ConvertKit
  • Bento
  • Hubspot
  • Drip
  • ActiveCampaign
  • Mailchimp
  • Emaileri
  • Creamailer
  • Liana (ent Postiviidakko / Koodiviidakko)
  • eMarketeer

Chat-ohjelmistoja

  • Hubspot
  • Drift
  • Intercom
  • Giosg
  • Livechat
  • Brevo

Nyt kun Hubspot näkyy jokaisessa listassa voisi ajatella sen olevan automaattisesti paras järjestelmä. Hubari on vähän kuin leatherman, ja siitä löytyy tosi paljon erilaisia työkaluja, jotka eivät kuitenkaan vastaa dedikoitua erillistä työkaluja. Mutta on paljon tyyppejä, jotka pärjää Leathermanilla ja paljon firmoja jotka hyödyntävät Hubspotia tosi hyvin.

Pienelle yritykselle Hubspotin pienemmät lisenssit ovat yllättävän kankeita ja paketti onkin suunniteltu sellaiseksi, että saadakseen kunnon infran aikaan, tarvitaan iso ja kallis lisenssi. Siis kallis pienelle yritykselle. Isolle sillä ei ole enää mitään merkitystä.

Softan valinta ei saa olla tekniikkakysymys

Lisäksi on aina muistettava se, että softa itsessään ei ratkaise mitään. Vaan se mitä tietoa sille annetaan ja mitä sen perusteella tehdään.

Valmis?

Kerro mitä liiketoimintasi tarvitsee

Epäilyttääkö? Tilaa uutiskirje