Noudattaako sivustosi Consent Mode v2 määräyksiä?

Google vaatii GDPRään ja evästeisiin liittyvän Consent Mode v2:n käyttöönottoa maaliskuuhun 2024 mennessä.

Huonot asetukset voivat olla lainvastaisia tai estää tehokkaan markkinoinnin. Tarkistetaan yhdessä mikä on sinun sivustosi tilanne, jonka jälkeen saat itse pohtia miten haluat jatkaa.

Evästeet, tietosuoja, GDPR, consent mode

Mitä Consent Mode v2 tarkoittaa?

Consent Mode on osa GDPR:n alaisiin tietoihin ja erityisesti evästeisiin liittyvää tietosuojakäsitteistöä.

Consent Mode on Googlen käyttämä termi siihen, miten käyttäjän antama suostumus evästeisiin ja siten käyttäjän seurantaan välitetään Googlen järjestelmille (esim Google Analytics, Google Ads..). Samaa tietoa voi käyttää myös muiden mainosalustojen palveluiden käyttämiseen.

Hyödyntääksesi consent modea eli "suostumustilaa" tarvitset sivustollesi jonkinlaisen evästebannerin, joka kysyy suostumusta käyttäjältä.

Tyypillisesti banneri kysyy lupaa suorituskykyevästeisiin ja markkinointievästeisiin. Uusimman v2-version myötä, se voi kysyä myös lupaa käyttäjän itsensä antamien tietojen (user_data_storage) välittämiseen tai mainosten personointiin (ads_personalization_storage). Tämä tieto välitetään sitten Googlen järjestelmiin.

Consent Mode v2 jakautuu perusmuotoiseen basic-osaan ja edistyneeseen advanced-osaan. Se kumpi käytössäsi on, riippuu siitä mitä tietoja pystyt Googlelle välittämään.

Mikäli pystyt välittämään vain basic-osan, mitään tietoa ei välitetä ja osa datasta menee hukkaan. Jos välität myös uusimmat parametrit, Google mallintaa tekoälyn avulla, mitä puuttuva data olisi pitänyt olla.

Arvioiden mukaan advanced-osan puuttuminen pudottaa mitattavien konversioiden määrää noin 18%:illa ja siten tekee mainonnan mediabudjettien ohjaamisesta vähemmän tehokasta.

Käyttäjän suostumuksen sivuuttaminen kokonaan on todennäköisesti tietosuoja-asetusten vastaista ja voi johtaa seuraamusmaksuihin.

Askeleet evästeiden tilanteen korjaamiseksi

Boss Marketingin  evästeklinikka

1.

Jätä oman verkkosivustosi osoite lomakkeella

2.

Tarkistan sivuston ja sovimme tarvittaessa 30 minuutin videopuhelun

3.

Saat neuvoja ja ohjeita asian kehittämiseen. Veloituksetta.

Valmis?

Kerro mitä liiketoimintasi tarvitsee