7+5 askelta konversio-optimointiin (eikä mikään niistä ole A/B-testaus)

A/B-testauksen pitämistä konversio-optimointina on vähän sama, kuin pitäisi verikokeita työterveyshuoltona. Se ei siis ole sama asia.

Konversio-optimoinnissa parannetaan konversioiden määrää absoluuttisesti. Tai konversioprosenttia suhteellisesti.

Lue lisää

Miksi hakukoneoptimoinnissa pitää käyttää otsikkoja

Edelleen yksi keskeisin hakukoneoptimoinnin kulmakivi on käyttää sivulla otsikoita oikein. Jokaisella sivulla kuuluu olla yksi pääotsikko (h1, heading 1), kourallinen väli- ja alaotsikoita, tai alaotsioiden väliotsikoita.

Näillä h1, h2, h3, h4, h5 ja h6 otsikoilla on kaksi tarkoitusta hakukoneoptimoinnin kannalta.

  1. otsikot ovat painavampaa aluetta avainsanoille eli hakusanoille
  2. otsikot muodostavat yleiskuvauksen sivun muodosta ja sisällöstä

Lue lisää

Mitä jokaisen ostajan pitäisi tietää WordPressista

Vuonna 2001 julkaistu WordPress on nykyään todennäköisesti maailman suosituin julkaisujärjestelmä. W3Techsin tilastojen mukaan WordPressiä käytetään 27% maailman internetsivuissa henkilökohtaisista blogeista kaupallisiin uutissivustoihin. Eri julkaisujärjestelmiä verrattaessa Worpdressin markkinaosuus on 59%.

Määrä on valtaisa, mutta ainakin minun mielestäni ymmärrettävä.

WordPressin voi asentaa omalle kotisivuhotellilleen WordPress.orgin kautta tai käyttää sitä hieman rajoitettuna pilvipalveluna WordPress.comin kautta. Woocommerce-pluginin avulla WordPress-saitista saa myös verkkokaupan.

Lue lisää

Typografia (fontit ja rivivälit) auttaa käytettävyydessä

Olen kirjoittamassa artikkelia konversio-optimoinnista. Päädyin taustatutkimuksessa alkuesittelyä varten UsabilityGeekin konversio-optimoinnin historiaa käsittelevälle sivulle.

En ota nyt kantaa itse artikkelin tekstiin, mutta haltioiduin sivuston typografiasta.

Lue lisää

Google Data Studio on hieman parempi dashboard-ratkaisu

Osa Googlen palveluista tulee Suomeen melko myöhään muihin maihin verrattuna. Nyt olemme kuitenkin muiden maiden joukossa saaneet käyttöömme myös (toistaiseksi betakäytössä olevan) Google Data Studion.

Google Data Studio on ilmainen datan raportointijärjestelmä.

Se on hyvin saman tyyppinen kuin Google Analyticsin dashboard-järjestelmässä on aiemminkin nähty. Tähän päälle Data Studio osaa yhdistää useampia tietolähteitä

Lue lisää

Google Analyticsin oikea tilirakenne on läpinäkyvä ja datalla oikea omistaja

Olin asiakkaan luona purkamassa Google Analyticsin auditointia. Näissä auditoinneissa tarkistamme yrityksen Google Analyticsin asennukset ja asetukset. Yleensä ne on päin prinkkalaa ja auditoinnin purkukeskustelu on hyvä paikka näyttää, mitkä asetukset on vinossa ja mitä liiketoimintaetuja niiden korjauksesta saattaisi olla.

Tällä kertaa koko auditointi jäi tekemättä, sillä asiakkaan verkkosivustotoimittaja ei pyynnöstä huolimatta ollut luovuttanut management/edit-tason käyttäjäoikeuksia tilitasoon. Vain pelkät lukuoikeudet näkymätasolle.

Lue lisää

Lakatkaa tekemästä huonoja verkkosivustoja

Törmään aina välillä tahoihin, joissa ajatellaan yrityksen webbisivujen olevan käyntikortti tai näyteikkuna yritykseen. Ajatus ei ole varsinaisesti valheellinen, mutta ei siitä juuri hyötyäkään ole.

Se on totta samassa mielessä, kuin vaikkapa kivijalkamyymälän lattia. Puhdas lattia luo luottamusta. Mutta ei sen varaan yhtään yritystä ei ole rakennettu. Kukaan ei ole aloittanut myymälän suunnittelua toteamalla, että tänne täytyy sitten saada puhtaat lattiat.

Lue lisää