Mikä on Google Tag Manager ja mihin sitä tarvitaan

Google Tag Manager (GTM) on Googlen ilmainen tagienhallintaan tarkoitettu ohjelma. Tämän kautta web-sivustolle on helppoa lisätä muita ohjelmia, eikä markkinoijan aina tarvitse vaivata nettisivun toimittajaa.

Esimerkkejä yleisimmistä Google Tag Managerin avulla asennettavista ohjelmista ovat

  • Google Analytics
  • Facebook-, Twitter- ja Linkedin-konversipikselit
  • Hotjar
  • Chat-palvelu
  • Markkinoinnin automaatiotyökalun asennus

Useimmiten näiden tarpeet nousevat esille yksitellen. On suuri kustannussäästö ja nopeuttava tekijä, jos asentamisen pystyy tekemään itse, vaikka sivustotoimittaja olisi kuitenka ketterä ja agile. Lue lisää

Markkinoinnin manifesti

Markkinointi ja innovaatiot ovat yrityksen tärkeimmät funktiot. Loput ovat kuluja ja tukitoimintoja. (Myös myynti ja asiakaspalvelu ovat tukitoimintoja.)

Unohda perinteiset organisaatiokaaviot, sillä bisnes tai asiakas ei toimi niin. Niin liiketoiminta kuin ihmisetkin kommunikoivat verkkomaisesti, ristiin rastiin toinen toisilleen. Hierarkkisen ja kaksiulotteisen laatikkoleikin sijaan, jokaisella funktiolla olisi hyvä olla omat viitekehyksensä tai vaikutuspiirinsä, joita yhdessä tarkastelemalla nähdään niiden kolmiulotteinen kokonaiskuva ja vaikutus toisiinsa.

Lue lisää

Miten asiakaskokemus (CX) käännetään myynniksi

Käyttäjäkokemus liittyy tuotteen tai palvelun käyttämisen kokemukseen. Asiakaskokemus liittyy kaikkiin brandiin liittyviin kokemuksiin. Asiakas ja käyttäjä ei aina ole edes sama henkilö, ja heidän kosketuspintansa yritykseen on silloin erilaiset.

Customer experience (CX) ja user experience (UX) kumpikin ovat osana muodostamassa hinta-laatusuhteen mielikuvaa. Verhoilemalla tuote aistikkaalla materiaalilla voidaan muuttaa sen kokemusta ja samalla laadun mielikuvaa. Lue lisää

Mistä digimarkkinoinnin hinta koostuu?

Mistä digimarkkinoinnin hinta koostuu

Minulta kysytään joskus kuinka digimarkkinintitoimiston tai mainostoimiston tarjouksia kuuluu lukea ja ymmärtää. Jostain syystä tämä kysymys ei ole juurikaan tullut esille konsultin urallani, vaan ollessani inhouse-markkinointipäällikkö.

Eri toimistoilla on luonnollisesti erilaisia käytäntöjä ja toimintatapoja, mutta käyn tässä läpi yleisellä tasolla, mitä eroa digimarkkinoinnin kustannusrakenteella on perinteiseen mediaostamiseen verrattuna.

Digimarkkinoinnin kustannus syntyy kolmesta momentista Lue lisää

Suurin osa yritysten yhteiskuntavastuun tempauksista on turhia

Yhteiskuntavastuullisuutta (Corporate Social Responsibility, CSR) on jo joitakin vuosia pidetty tulevaisuuden kilpailutekijänä. Ajan kuluessa helpot tavat toteuttaa tätä muuttuvat oletusarvoisiksi. Myöhemmin ainoa keino saada oikeaa kilpailuetua yhteiskuntavastuullisuudesta, on rakentaa liiketoiminta sen varaan.

Käytännössä se kuitenkin siirtää yrityksen kokonaan toiselle markkinalle. Lue lisää

Digimarkkinoijan ei tarvitse olla somessa

Todennäköisesti luet tätä kirjoitusta siksi, että törmäsit siihen somessa. Kaikki kunnia sosiaaliselle medialle Internetissä, mutta se on silti vain hiekanmurunen digitaalisessa markkinoinnissa.

Markkinoinnissa taannutaan liian helposti ajattelemaan markkinointia mainostamisena tai ”pöhinän” luontina. Digimarkkinointi lankeaa samaan.

Lue lisää

Drift on livechat pienen (ja isommankin) yrityksen tarpeisiin

Eric Siun kanssa pitämässään Marketing School -podcastissa, Neil Patel suosittelee kahta livechattia yrityksen verkkosivuille. Tuomio on melko tyly.

There are two main tools that work out really well for live chat. One is Intercom. The other one is Drift which is Intercom competitor. All the other ones are shit. In other words, don’t waste your time with them. You won’t get as many signups.

Lue lisää

Konversio-optimointi tehostaa sivun liiketoiminnan arvoa

Hakukoneoptimoinnin ohella konversio-optimointi (conversion rate optimization, CRO) on yksi tunnetuimmista digimarkkinoinnin termeistä. Mutta usein se on tavattoman väärin ymmärretty tai liian kapeasti katsottu. Konversio-optimointi kun on paljon muutakin kuin A/B-testausta tai nappien värien vaihtelemista.

Konversio-optimointia ei saisikaan ajatella pelkkänä konversion optimointina. Eikä varsinkaan konversioprosentin optimointina.

Vaan kasvun optimointina.

Lue lisää

Google-tunnukset ja Google Analytics -tilit

Googlen palveluiden käyttöönotto voi joskus kaatua yksinkertaisesti siihen, ettei ymmärrä eri tilien, tunnusten ja käyttäjäoikeuksien jargoniaa. Jos termejä käyttää sekaisin ja lisää siihen vielä englanninkieliset alkuperäiskäännökset, voi mennä niin sekaisin, että turhautumisessaan luovuttaa homman kokonaan.

Näillä ohjeilla ymmärrät kuitenkin paremmin, mitä eri tunnukset ja tilit oikein ovat.

Lue lisää

Miksi yrityksen web-sivusto ei ole olemassa asiakasta varten

Olin puhumassa suomalaisenglantilaisamerikkalaisyleisölle analytiikan suomista liiketoimintamahdollisuuksista. Tavoitteenani oli, että puheen jälkeen kolme ihmistä tulee juttelemaan kanssani.

Tämä tuli täytettyä moninkertaisesti, sillä sain selvitellä sanojani vielä pitkälle yöhön asti. Jopa siinä määrin, että myöhästyin viimeisestä junasta.

Lue lisää