Sinulla on todennäköisesti liikaa Google Analytics -goaleja

Sinulla on todennäköisesti liikaa Google Analytics -goaleja

Osa Google Analytics -asennuksista on edelleen ilman goaleja eli tavoitteita tai konversioita. Melkein yhtä useassa niitä on ihan liikaa, koska asennusta ei ole tehty bisnestä vaan tekniikkaa varten. Useimmissa tapauksissa sopiva määrä konversiopisteitä on alle kolme.

Konversiopisteitä tarvitaan, jotta tiedetään milloin ollaan onnistuttu. Vasta sen jälkeen voidaan arvioida ja lisätä tekemistä, joka onnistumiseen on johtanut. Täysin tavoitteettomat Google Analytics -näkymät alkavat onneksi olla harvinaisempia ja Google Analyticsin oma käyttöliittymäkin rohkaisee tavoitteen käyttämiseen.

Usein kuitenkin näkee, että Google Analyticsin tavoitteita on liikaa.

Niitä on saatettu tehdä erikseen jokaiselle markkinointiautomaatiojärjestelmän lomakkeelle tai Google Tag Managerista lähetetyille GA-eventeille. Tämä tekee tiedosta pirstaleista ja vaikeaa raportoida. Muista, että raportointi tehdään yleensä ylempää päätösporrasta varten, missä kiinnostuksen herättää toisenlaiset yksityiskohdat kuin operatiivisessa työssä.

Teknisen lähestymistavan sijaan, goalit pitää rakentaa liiketoimintatavoitteiden mukaiseksi. Kysy itseltäsi, mitä bisnes vaatii tältä sivustolta, ja olet paljon lähempänä oikean konversion valintaa.

Hyvä Google Analytics -goal perustuu bisnekseen

Verkkokaupan kohdalla tämä on jälleen yksinkertainen kysymys: konversio on verkkokauppaostos. Muille sivustoille kysymys on hieman vaikeampi, mutta myös verkkokauppa voi miettiä toisenlaisia konversioita täydentämään verkkokauppaostosta.

Esimerkiksi tarjouspyyntö, tuotetiedustelu, avoin yhteydenotto on kaikki riittävän samanlaisia asioita niputtaa yhteen. Todennäköisesti asiakas kuitenkin pyytää tarjousta tuotetiedustelussa ja kysyy tuotteista avoimessa yhteydenottolomakkeessa.

Itse menisin tietyissä tapauksissa jopa niin pitkälle, että lisäisin yhteydenottokonversioon myös puhelinnumeroiden sähköpostilinkkien klikkaukset, sekä mahdollisesti myös alkaneet chat-keskustelut.

Jos taas yritys tarjoaa webinaareja tai tapahtumia, kaikki ilmoittautumiset voi niputtaa yhteen goaliin.

Näin esimiehille annettavassa raportissa on vain kaksi tavoitemetriikkaa esimerkiksi kymmenen sijaan, ja analytiikka on rakennettu liiketoimintatavoitteiden mukaisesti. Tämä parantaa yrityksen sisäistä kommunikaatiota ja verkkosivuston asemaa markkinoinnin välineenä.

Älä kuitenkaan huoli, sillä yksittäisen lomakkeen tarkat tiedot on löydettävissä Google Analyticsista erikseen Tapahtumat- (Behavior > Events) tai Sisältö-välilehdeltä (Behavior > Site Content), mikäli seuranta on rakennettu palvelemaan kokonaisuutta. Näin sivuston markkinoinnin operatiivista työtä tekevät henkilöt saavat kyllä riittävästi yksityiskohtia työnsä tekemiseen.

Muista myös, että Google Analytics rekisteröi vain yhden konversion vierailua kohden (per tavoite). Tämä saattaa kuulostaa rajoitukselta, mutta antaa taas toisenlaisen mahdollisuuden tilastojen luomiseen. Näin yksi yhteydenotto rekisteröityy vain kerran, vaikka käyttäjä käyttäisi kaikkia yhteydenottokanavia saman vierailunsa aikana vaikka teknisten ongelmien vuoksi.

Lisäksi GA-eventeillä, sivulatauksilla ja laskeutumissivulatauksilla voi varmentaa goalien toimivuutta epäselvissä tilanteissa.

Älä sotke bisnestavoitteita sitoutumistavoitteilla

Jos liiketoimintatavoitetta ei keksi, on riski päätyä käyttämään sitoutumisgoalia (engagement goal). Tällöin goaliksi esimerkiksi asetetaan sessio, minkä aikana on tehty riittävästi sivulatauksia tai kesto on tietyn mittainen. Myös Google Ads käyttää paremman puutteessa vastaavia ”Smart Goaleja”, vaikka äly on niistä kaukana.

Fart goals, sanon minä.

Niin hyödyllistä kuin näiden käyttäjien erottaminen onkin, tällä ei ole liiketoimintamerkitystä, eikä siitä kannattaisi tehdä goalia Google Analyticsiin. Nämä käyttäjät voidaan erottaa muista käyttäjistä segmentoinnilla tai jopa viemällä vierailun tietoja omaan ulottuvuuteen (custom dimension), mutta goaliksi niistä ei ole.

Google Analyticsista löytyy yksittäisten goalien lisäksi myös Kaikki tavoitteet (All Goals) nippu. Tällainen nippu menettää merkityksensä, jos osa konversioista täyttyy vain prosentissa vierailuja ja osa täyttyy yli puolessa vierailuja. Jos 200 All-Goalista 2 on oikeita liiketoimintatavoitteita ja 198 sitoutumistavoitteita, niin tärkeät luvut hukkuvat tarpeettomien alle.

Jälleen kerran: sitoutuneiden käyttäjien ryhmän muut speksit voidaan heruttaa esiin segmenttien avulla, mutta goaliksi vietynä ne pilaavat raportoinnin.

Ilmaiseen Google Analyticsiin mahtuu 20 goalia mutta todennäköisesti sinunkin yrityksesi menestyy ihan hyvin 1-5:llä konversiolla.


Boss Marketing tips


VUOKRAJOHTAJA vs MARKKINOINTITOIMISTO

Vuokrajohtaja on puskuri yrityksen ja markkinointitoimistojen välissä. Se tuottaa perustoiminnot sekä strategian ja tarvittaessa ostaa erikoisosaamisen luottamiltaan erikoistoimistoilta.

Bonus: Valitse Google Analytics -eventin yksityiskohdat oikein

Google Analytics -eventillä on Tapahtuman luokka, Tapahtuman toiminto ja Tapahtuman tunniste (category, action, label). Samoin kuin UTM-parametreissa, on riski tallettaa niihin päällekkäistä tai tarpeetonta tietoa.

Esimerkiksi lomakeseurannassa eventin kategoria on yleensä ”Form Submission”, toimintona ”Success” ja tunniste ehkä jää tyhjäksi kokonaan. Jos lomakkeen epäonnistunut täyttö ei synnytä tapahtumaa, niin success-toiminto on täysin turha eikä tuo lisätietoa.

Parempi olisikin käyttää kategoriassa ”Contact” ja toiminnossa ”Form Success”. Tunnisteeksi voi lisätä lomakkeen tunnisteen tai nimen, sekä mahdollisesti sivun osoitteen väliviivalla erotettuna.

Teen joskus tästä tekniikkapuolesta tarkemman postauksen, mutta halusin nyt tällä kerralla keskittyä siihen, miten yrityksen pomo voisi saada analytiikasta parempaa lisäarvoa.

Valmis?

Kerro mitä liiketoimintasi tarvitsee

Epäilyttääkö? Tilaa uutiskirje