Miksi digimarkkinointi pitäisi ulkoistaa: 5 syytä

Miksi digimarkkinointi pitäisi ulkoistaa: 5 syytä

Startuppien pitäisi ulkoistaa digimarkkinointi. Itsehän laajennan samaan sääntöön startupit kaikkiin yrityksiin ja digimarkkinoinnin kaikkeen markkinointiin, kunhan ymmärtää tietyt lainalaisuudet.

Vaikka yrityksesi olisi 40 vuoden ikäinen perheyritys, voit ajatella sitä startupiksi, jos se ei ole vielä ottanut riittävän hyvin käyttöön digimarkkinoinnin tarkoitusta ja työkaluvalikoimaa. Niin kauan kuin yrityksen verkkosivustolla ei kuukaudessa synny reilusti yli 5 000 vierailua, kannattaa olla hyvin nöyrä vaikka yritys olisi minkä ikäinen.

Ehkä emme kutsukaan sitä startupiksi vaan growupiksi.

Tämä teksti pohjautuu Growth Hackersin kirjoitukseen. Teksti ei ole suora käännös, joten vilaistuasi tämän blogin, kannattaa antaa aikaa myös vähän alkuperäiselle artikkelille.

Yritysten tulisi kasvaa ja johtajien keskittyä siihen, miksi he ovat yrityksen perustaneet

Palkkaamalla someharjoittelijoita tai sisältöeditoreita voi helpottaa oireita, mutta ei korjata ongelmaa. Nämä palkatut, ehkä hyvätkin velhot saavat pieniä ilmiöitä somessa, mutta jotka eivät koskaan muutu liiketoiminnaksi.

He eivät osaa määritellä markkinointistrategiaa eivätkä soveltaa kasvuhakkeritaktiikoita.

Digimarkkinoinnin voi ulkoistaa heti kun yritys on perustettu. Tämän avulla yritys saa yhdellä päätöksellä käyttöönsä useamman ammattilaisen, joiden palkkaaminen erikseen tai kouluttaminen alusta on aivan liian raskas prosessi startupin kokoiselle organisaatiolle.

Markkinoinnin tekeminen on paljon monimutkaisempaa kuin satunnainen twiittailu firman tililtä. Twiitata osaa toimitusjohtajakin, mutta kun markkinointia aletaan tehdä tosissaan, sitä varten tarvitaan yleensä enemmän kuin yksi ihminen.

Somettelu, konversioputkien suunnittelu ja optimointi, mainostaminen, sähköpostit, verkkosaitin koodimuutokset ja muu tekstin ja kuvan sisällöntuotanto sekä -muokkaus ovat kaikki erikoisosaamisen tehtäviä. Yksi ihminen voi hanskata ne auttavasti, mutta kaipaa ajoittain tukea vertaisiltaan varmistuakseen että kaikkien osa-alueiden vaatimukset ovat tulleet otetuksi huomioon.

Markkinoinnin epäonnistuminen on yksi yleisimpiä syitä startupin menehtymiseen. Hyvä markkinointi houkuttelee rahoitusta

Lisäksi yritys saa käyttöönsä käytännössä ilmaisen advisory boardin, joka markkinoinnin tekemisen hinnalla pystyy myös haastamaan yrityksen liiketoimintamallia. Aina tietenkään yrityksen johto ei ole tähän valmis, mutta se on jo toinen ongelma.

Kirjoitus listaa nämä viisi syytä, miksi digimarkkinointi tulisi ulkoistaa

  1. Vähemmän riskiä kuin palkatessa in-house-osaajaa
  2. Paremmat tulokset kuin in-house-osaajalla
  3. Saat keskittyä omaan työhösi
  4. Olet nopeampi ja säästät aikaa (ja päänsärkyjä)
  5. Saat konversioita ja maksavia asiakkaita

Palkkaa kerralla parempia työntekijöitä

Kirjoitus keskittyy jatkuvasti siihen, kuinka yrityksen johto on haltioitunut tuotteistaan ja saattaa päätyä palkkaamaan markkinointiin taiteilijaopiskelijoita, jotka veistävät raakamateriaalista taidokkaita sisältöjä ja esitteitä.

Todellisuus on kuitenkin se, että netissä ruma on toimivaa ja toimiva on bisnestä.

Täydellisen sisällön editoreita tarvitaan tuotepakkauksiin ja messuesitteisiin. Mutta startupit ja growupit tarvitsevat ensisijaisesti tunnettuutta, liikennettä kotisivuilleen ja lupaa käydä suoraa dialogia kohderyhmänsä kanssa.

Muista viiden kilon sääntö: jos yrityksellä ei ole edes 5 000 kuukausittaista vierailua sivustollaan, sen digimarkkinointi on vasta alussa

Asiansa osaava digimarkkinointitoimisto (tai vuokrajohtaja joka niitä hallinnoi) tuottaa tuloksia huomattavasti nopeammin, kuin tehtävään kasvava juniori. Vielä ehkä koulunpenkillä istuva diginatiivi osaa varmasti käyttää uusiampia äppsejä paremmin kuin keski-ikäinen toimitusjohtaja, mutta häneltä todennäköisesti puuttuu hahmotus kokonaisuudesta ja ymmärrys liiketoiminnasta.

Kokenut digimarkkinoija osaa löytää juuri yritykselle sopivat kohdeyleisöt ja kaikki ne tekijät, joista yleisö muodostuu. Liian keskiarvoisilla demografioilla saadaan kyllä iso kohdeyleisö, mutta nykyisessä informaatioähkyssä ketään heistä ei saada ”kiinni.”

Yrityksen johto tahtoo aina ”hitokseen myyntii”, mutta ei osaa kertoa miten se saavutetaan. Paitsi tietysti ”hitokseen puhelui ja tapaamisii”.

Monelle yritykselle töitä tekevä digimarkkinoinnin toimisto (tai vuokrajohtaja) ymmärtää mikä on hyvä konversio.

Onko tarjouspyyntö oikeasti se juttu, jolla saadaan parhaat tulokset vai voisiko asiakkaaseen saada jonkinlaisen kontaktin jo ennen ostopäätöstä. Mihin asiakas on valmis ja kuinka paljon sitoutumista se häneltä edellyttää. Ja miten asiakasta tästä päätöksestä viedään putkessa eteenpäin.

Keskity toimitusjohtajan tehtävään

Digimarkkinointi on kompleksinen kokonaisuus, jossa on lukuisia erilaisia teknologioita, jotka toimivat yhteen eri tavoin. Jos toimitusjohtajana tai someharjoittelijana joutuu ensin tutustumaan ja arvioimaan kaikkia näitä, on varmaan että aikaansa voisi käyttää tuottavammin muissa tehtävissä.

Toimitusjohtajan tehtävä ja huomio jakautuu monelle taholle itse tuotteesta rahoittajasuhteisiin. Toimitusjohtaja edustaa yhtiötään ja hyvin usein vastaa myös myynnistä ja yhteistyökumppanien etsimisestä. Hän joutuu neuvottelemaan yritykselle toimitilat, kuljetussopimukset ja monen monta muuta operatiivista tehtävää.

On täysin absurdia ajatella, että yksi ihminen ehtisi hoitaa markkinoinnin oman yritystoimensa ohella ja vielä samalla johtaa yrityksensä ihmisiä parhaaseen potentiaaliinsa.


Boss Marketing tips


VUOKRAJOHTAJA vs MARKKINOINTITOIMISTO

Vuokrajohtaja on puskuri yrityksen ja markkinointitoimistojen välissä. Se tuottaa perustoiminnot sekä strategian ja tarvittaessa ostaa erikoisosaamisen luottamiltaan erikoistoimistoilta.

Anna markkinointi – ja etenkin digimarkkinointi – ammattilaisen hoitoon ja keskity itse niihin asioihin, joissa olet yrityksesi paras pelaaja.