Digimarkkinoijan ei tarvitse olla somessa

Digimarkkinoijan ei tarvitse olla somessa

Todennäköisesti luet tätä kirjoitusta siksi, että törmäsit siihen somessa. Kaikki kunnia sosiaaliselle medialle Internetissä, mutta se on silti vain hiekanmurunen digitaalisessa markkinoinnissa.

Markkinoinnissa taannutaan liian helposti ajattelemaan markkinointia mainostamisena tai ”pöhinän” luontina. Digimarkkinointi lankeaa samaan.

Promootio on vain neljäsosa McCarthyn perinteiseksi ajateltua jaottelua.

”Tavallisen markkinoinnin” tapaan myös digimarkkinoinnilla on lonkeronsa jokaisessa 4P:n nurkkauksessa. Ergo, myös digimarkkinointi on muutakin kuin promotoimista.

Digitaaliseen markkinointiin toki kuuluu hakukonemarkkinoinnin lisäksi erityiset mainosverkostot, somekanavat ja sähköpostimarkkinointi. Lisäksi digimarkkinointiin kuuluu myös tuotteen digitaalisten osioiden suunnittelu, jakelu ja hinnoittelu.

Siihen kuuluu fyysisen tuotekäytön jatkaminen digitaalisella ulottuvuudella, kuten esimerkiksi Polarin sykemittarin keräämien tietojen tarkastelu pilvipalvelussa tai mobiilisovelluksessa.

Digitaaliseen markkinointiin kuuluu sopivien maksujärjestelmien ja ylipäätään hinnoittelumallien valinta. Akkuporakoneellakin voi olla digitaalinen onboarding-kampanja ja asiakkuuden jälkihoito integroidun CRM-järjestelmän kautta.

Ylläolevien onnistuminen edellyttää sitä, että markkinointi on mukana yrityksen strategiatyössä. Muutoin markkinointi lipsuu somistamiseksi.

Digimarkkinointi ja some

Jos ajattelee liian pienesti, voi löytää itsensä miettimästä kuuluukohan some markkinointiin. Ja vastattuaan tähän myöntävästi miettiä sitten, että tarvitseeko digimarkkinoijan olla somessa.

Ei tarvitse.

Ihan samoin kuin markkinoijan ei tarvitse olla katumainoksissa, radiossa tai televisiossa.

Riittää, että tietää miten se toimii.

Kilpaurheilussa on tiedetty jo pitkään, että entisistä huippu-urheilijoista ei tule parhaita valmentajia. Päin vastoin, parhaat valmentajat todennäköisesti tulee piirimestaruussarjasta. Kavereista jotka tietää mitä huipulle vaaditaan, mutta joilla ei ole itsellä fyysisiä valmiuksia.

Ajatukset siitä, että digimarkkinoijan pitäisi itsestäänselvyytenä olla myös somessa, tai että epäsomelainen digimarkkinoija olisi lähtökohtaisesti epäluotettava, ovat nurkkakuntaisen kuplautumisen tulosta.

Huomattavasti parempi olisi tarkastella, mitä digimarkkinoija on somesta mieltä.