25 maaliskuun, 2024

(Päivitetty 25.3.2024) Analytiikassa ei varsinaisesti ole tärkeää tietää, kuinka paljon jotakin asiaa tapahtuu yhteensä. Jos saa tietää että tänään tuli 70 konversiota ja eilen 80, bisnestä

Lue lisää

4 maaliskuun, 2024

Joka kerta, kun suomalainen maksaa Netflixin kuukausimaksun, raha siirtyy ulkomaille ja pois Suomesta. Tätä vastaan jonkun ulkomaalaisen pitäisi maksaa Angry Birdsista, jotta Suomessa olisi päivän päätteeksi

Lue lisää

23 helmikuun, 2024

Kun erilaisia palveluita ulkoistaa, vaihtoehtoisena skenariona on hyvin usein yritykseen palkattu sisäinen työntekijä. Yritän tässä artikkelissa tehdä jonkinlaista vertailua ulkoisen ja sisäisen resurssin käyttämisen kustannuksista. Boss

Lue lisää

13 helmikuun, 2024

Tuotekehitys ja tuotteen hinnoittelu ei saa tapahtua vain insinöörien ja taloushallinnon pöydillä. Insinöörit toki innovoivat, mutta myytäväksi tuotteeksi se muodostuu markkinoinnin pöydällä. Myös yrityksen kokonaisstrategialla on

Lue lisää

24 lokakuun, 2023

Teen jonkin verran asiakkaiden kanssa erilaisia softavalintoja. Yleensä puhutaan sähköpostimarkkinointisoftista, mutta joskus myös CRM-softista, koska ne liippaa aika liki toisiaan. Tällaisten softien hinnoittelurakenteet perustuu yleensä sitä

Lue lisää

10 lokakuun, 2023

Yritysten kulmahuoneissa joskus pohditaan paljonko yrityksen pitäisi käyttää rahaa markkinointiin. Luonnollisesti mikä tahansa kuluerä halutaan pitää euromääräisesti mahdollisimman pienenä. Kun siitä kuluerän sijaan haluaakin tehdä investoinnin,

Lue lisää

29 elokuun, 2023

Moni yritys haluaa itselleen uudet kotisivut. Ennen kuin ryhtyy mihinkään käytännön toimiin, on syytä selvittää itselleen muutama asia halutaanko vai tarvitaanko uudet kotisivut mikä vanhassa sivustossa

Lue lisää

11 toukokuun, 2023

Myöhästyin illan viimeisestä junasta, kun olin puhumassa asiakkaan järjestämässä tilaisuudessa, ja väitin ettei yrityksen verkkosivusto ole olemassa asiakkaita varten. Sain koko loppuillan keskustella eri ihmisten kanssa

Lue lisää

31 maaliskuun, 2020

Maassamme on ollut koronavirusta nyt noin kaksi kuukautta ja poikkeavia järjestelyitä noin kuukauden. Joko alkaa tulla tsemppiviestit korvista? Tästä selvitään, pimpeli pom, ja samaa rataa, pandempia

Lue lisää

24 tammikuun, 2020

Jos markkinoinnin suunnittelu alkaa Facebook-kampanjan ideoinnilla, ollaan ohitettu tosi monta pysäkkiä matkalla Tarkoitushakuiseen markkinointiin. Ei tarvita edes digistrategiaa, vaan digiä hyödyntävä markkinointistrategia. Ennen kuin tehdään yhtään

Lue lisää

8 lokakuun, 2019

Chat-palvelu hankitaan yritykselle edelleen usein teknologiana, eikä liiketoimintahankkeena. Palveluksi valitaan joko halvin tai mahdollisesti paikallisin. Operointitehtävä annetaan jonkun sivutyöksi, tai se ostetaan palveluna ulkopuolelta. Kulut pysyvät

Lue lisää

25 kesäkuun, 2019

Osa Google Analytics -asennuksista on edelleen ilman goaleja eli tavoitteita tai konversioita. Melkein yhtä useassa niitä on ihan liikaa, koska asennusta ei ole tehty bisnestä vaan

Lue lisää

28 maaliskuun, 2019

Startuppien pitäisi ulkoistaa digimarkkinointi. Itsehän laajennan samaan sääntöön startupit kaikkiin yrityksiin ja digimarkkinoinnin kaikkeen markkinointiin, kunhan ymmärtää tietyt lainalaisuudet. Vaikka yrityksesi olisi 40 vuoden ikäinen perheyritys,

Lue lisää

15 maaliskuun, 2019

Suomalaiset yritykset ovat mestareita piilottamaan verkkosivustoltaan tuotteen hinnan, myymään lisähinnalla koulutuksia tuotteensa käyttämiseen ja jättämään asiakkaat sen jälkeen yksin tuotteen kanssa. Lyhyesti sanottuna tuotteen ostaminen on

Lue lisää

26 helmikuun, 2019

Perusmuodossaan Google Analytics seuraa käyttäjien sivulatauksia ja esittelee niiden kokonaismääriä halutulta aikajaksolta jaoteltuna jonkin ensisijaisen mittasuhteen (primary dimension) avulla. Yleensä tässä tarkastellaan eri kanavien tai kampanjoiden synnyttämän

Lue lisää

13 helmikuun, 2019

Sanakirjassa kampanja tarkoittaa yhteiseen päämäärään tähtääviä yksittäisten toimenpiteiden sarjaa. Tapahtuma ja erityisesti sen markkinointi on mitä suurimmassa määrin kampanja. Kampanjaa tulee kohdella, suunnitella ja toteuttaa kokonaisuutena.

Lue lisää

13 helmikuun, 2019

Perinteisessä tv-mainonnassa haluttu mediabudjetin suuruus määrittelee kuinka monta kertaa mainos näytetään. Tämän perusteella lasketaan arvio siitä, kuinka paljon mainoksella olisi voinut olla katsojia. Digimarkkinoinnissa kustannus rakentuu

Lue lisää

11 helmikuun, 2019

Google Tag Manager (GTM) on Googlen ilmainen tagienhallintaan tarkoitettu ohjelma. Tämän kautta web-sivustolle on helppoa lisätä muita ohjelmia, eikä markkinoijan aina tarvitse vaivata nettisivun toimittajaa. Esimerkkejä

Lue lisää

27 tammikuun, 2019

Markkinointi ja innovaatiot ovat yrityksen tärkeimmät funktiot. Loput ovat kuluja ja tukitoimintoja. (Myös myynti ja asiakaspalvelu ovat tukitoimintoja.) Unohda perinteiset organisaatiokaaviot, sillä bisnes tai asiakas ei

Lue lisää

17 elokuun, 2018

Käyttäjäkokemus liittyy tuotteen tai palvelun käyttämisen kokemukseen. Asiakaskokemus liittyy kaikkiin brandiin liittyviin kokemuksiin. Asiakas ja käyttäjä ei aina ole edes sama henkilö, ja heidän kosketuspintansa yritykseen

Lue lisää

13 helmikuun, 2018

Minulta kysytään joskus kuinka digimarkkinintitoimiston tai mainostoimiston tarjouksia kuuluu lukea ja ymmärtää. Jostain syystä tämä kysymys ei ole juurikaan tullut esille konsultin urallani, vaan ollessani inhouse-markkinointipäällikkö.

Lue lisää

25 lokakuun, 2017

Yhteiskuntavastuullisuutta (Corporate Social Responsibility, CSR) on jo joitakin vuosia pidetty tulevaisuuden kilpailutekijänä. Ajan kuluessa helpot tavat toteuttaa tätä muuttuvat oletusarvoisiksi. Myöhemmin ainoa keino saada oikeaa kilpailuetua

Lue lisää

9 lokakuun, 2017

Todennäköisesti luet tätä kirjoitusta siksi, että törmäsit siihen somessa. Kaikki kunnia sosiaaliselle medialle Internetissä, mutta se on silti vain hiekanmurunen digitaalisessa markkinoinnissa. Markkinoinnissa taannutaan liian helposti

Lue lisää

28 heinäkuun, 2017

Eric Siun kanssa pitämässään Marketing School -podcastissa, Neil Patel suosittelee kahta livechattia yrityksen verkkosivuille. Tuomio on melko tyly. There are two main tools that work out really well

Lue lisää

27 heinäkuun, 2017

Hakukoneoptimoinnin ohella konversio-optimointi (conversion rate optimization, CRO) on yksi tunnetuimmista digimarkkinoinnin termeistä. Mutta usein se on tavattoman väärin ymmärretty tai liian kapeasti katsottu. Konversio-optimointi kun on paljon

Lue lisää

14 kesäkuun, 2017

Googlen palveluiden käyttöönotto voi joskus kaatua yksinkertaisesti siihen, ettei ymmärrä eri tilien, tunnusten ja käyttäjäoikeuksien jargoniaa. Jos termejä käyttää sekaisin ja lisää siihen vielä englanninkieliset alkuperäiskäännökset,

Lue lisää

23 toukokuun, 2017

Olin puhumassa suomalaisenglantilaisamerikkalaisyleisölle analytiikan suomista liiketoimintamahdollisuuksista. Tavoitteenani oli, että puheen jälkeen kolme ihmistä tulee juttelemaan kanssani. Tämä tuli täytettyä moninkertaisesti, sillä sain selvitellä sanojani vielä pitkälle

Lue lisää

23 toukokuun, 2017

A/B-testauksen pitämistä konversio-optimointina on vähän sama, kuin pitäisi verikokeita työterveyshuoltona. Se ei siis ole sama asia. Konversio-optimoinnissa parannetaan konversioiden määrää absoluuttisesti. Tai konversioprosenttia suhteellisesti.

Lue lisää

14 huhtikuun, 2017

Edelleen yksi keskeisin hakukoneoptimoinnin kulmakivi on käyttää sivulla otsikoita oikein. Jokaisella sivulla kuuluu olla yksi pääotsikko (h1, heading 1), kourallinen väli- ja alaotsikoita, tai alaotsioiden väliotsikoita.

Lue lisää

28 maaliskuun, 2017

Vuonna 2001 julkaistu WordPress on nykyään todennäköisesti maailman suosituin julkaisujärjestelmä. W3Techsin tilastojen mukaan WordPressiä käytetään 27% maailman internetsivuissa henkilökohtaisista blogeista kaupallisiin uutissivustoihin. Eri julkaisujärjestelmiä verrattaessa Worpdressin markkinaosuus

Lue lisää

26 maaliskuun, 2017

Olen kirjoittamassa artikkelia konversio-optimoinnista. Päädyin taustatutkimuksessa alkuesittelyä varten UsabilityGeekin konversio-optimoinnin historiaa käsittelevälle sivulle. En ota nyt kantaa itse artikkelin tekstiin, mutta haltioiduin sivuston typografiasta.

Lue lisää

17 maaliskuun, 2017

Osa Googlen palveluista tulee Suomeen melko myöhään muihin maihin verrattuna. Nyt olemme kuitenkin muiden maiden joukossa saaneet käyttöömme myös (toistaiseksi betakäytössä olevan) Google Data Studion. Google

Lue lisää

22 joulukuun, 2016

Olin asiakkaan luona purkamassa Google Analyticsin auditointia. Näissä auditoinneissa tarkistamme yrityksen Google Analyticsin asennukset ja asetukset. Yleensä ne on päin prinkkalaa ja auditoinnin purkukeskustelu on hyvä

Lue lisää

7 joulukuun, 2016

Törmään aina välillä tahoihin, joissa ajatellaan yrityksen webbisivujen olevan käyntikortti tai näyteikkuna yritykseen. Ajatus ei ole varsinaisesti valheellinen, mutta ei siitä juuri hyötyäkään ole. Se on

Lue lisää

6 marraskuun, 2016

Vertauskuva toivottavasti suututtaa jonkun. Lastentarhanopettajat ovat erittäin tärkeitä ihmisiä ohjaamaan lapsia kohti heidän opiskelu-uraansa ja tukemaan perheitä tässä kriittisessä ruuhkavuosirupeamassa. Mutta jos ihan rehellisiä ollaan, mikään

Lue lisää

6 marraskuun, 2016

1900-luvun alkupuolella yrityksen kilpailukeinona oli tuotteiden valmistus. Sitten se vaihtui jakeluun ja nyt ollaan asiakastyytyväisyyden tai asiakaskokemuksen vaiheessa. Vai ollaanko sittenkään? Intercomin Des Traynor otti Nordic

Lue lisää

6 syyskuun, 2016

Kuten jo aiemminkin tuli sanottua, digitalisaatio tarkoittaa ihmisille eri asioita riippuen heidän kokemuksensa tasosta. Tästä syystä keskustelu eri ihmisten välillä on myös vaikeaa ainakin siihen asti,

Lue lisää

6 syyskuun, 2016

Big datan aikana tietoa kerätään paljon. Järkyttävän paljon. Erilaiset sensorit ja mittarit lähettävät dataa pilvipalveluille useita kertoja sekunnissa. Internetiin liitetty IOT-älykoti mittaa lämpötilan ja ilmanpaineen muutoksia

Lue lisää

4 syyskuun, 2016

Turun Kauppakorkeakoulu järjesti kaksipäiväisen Digi-do digi-day II -digimarkkinoinnin seminaarin (jonnet ei tiedä mistä nimi tulee) johon minut pyydettiin puhumaan. Hieman poikkeuksellisesti aiheekseni ei olekaan annettu markkinoinnin

Lue lisää

6 elokuun, 2016

Kaikki varmaan tietää teoriassa miten sisältömarkkinointi toimii. Pitää julkaista hyvää ja informatiivista sisältöä, joka houkuttelee luokseen käyttäjiä. Siis noin teoriassa. Sillä on kuitenkin ongelma, koska käyttäjä

Lue lisää

6 heinäkuun, 2016

Disruption®-metodin tarkoituksena on auttaa ajattelemaan eri tavoilla ja löytämään uusia lähestymiskulmia ennestään tuttuun asiaan. Koska tarkoitus ei ole saavuttaa inkrementaalista lisäystä vaan eksponentiaalista kasvua, on helppoa

Lue lisää

6 kesäkuun, 2016

ICT on asioiden sähköistämistä. Digitalisaatio käyttäytymisen, prosessien ja toimintamallien muuttamista dataan, älykkäiksi – Ville Tolvanen Kieli on parhaimmillaankin vain joukko yhteisesti sovittuja, mutta kirjoittamattomia sääntöjä. Jotka

Lue lisää

6 toukokuun, 2016

Growth Hackerien lempimantra pirate metrics (AARRR) on tapa huolehtia kasvun mahdollistamisesta useammallakin rintamalla kuin pelkällä perinteisellä mainonnalla ja uusasiakashankinnalla. Lista jatkuu edellisen jälkeen aktivoinnilla, pysyvyydellä ja

Lue lisää

6 maaliskuun, 2016

Minulla on käytössä Dropbox. Ei niinkään tiedostojen varmuuskopioiksi tai edes varsinaisesti pilvikovalevyksi vaan enemmänkin keinona siirtää tiedostoja eri laitteiden välillä. Dropboxin kansio on käytössä niin läppärillä,

Lue lisää

6 maaliskuun, 2016

Luin vihdoin Simon Sinekin Start With Whyn. En ota varsinaisesti kantaa tämän yhden pienen TED-talk-ajatuksen ympärille tehtailtuun tuotelämmittelyyn tai niin monille tietokirjoille tyypilliseen jankuttamistodisteluun. Vaan mietin

Lue lisää

6 helmikuun, 2016

Olen hamstrannut näitä termejä jo jonkin aikaa miettien miten teorian esitän, mutta tulkoot nyt esille että tulee edes joskus. Blogin sadonkorjuu haravoi ja harvestoi Yksittäisen blogikirjoituksen

Lue lisää

6 helmikuun, 2016

Erilaisten ilmaisten kokeilujaksojen hiipumisesta on puhuttu pitkään. Palvelua ilmaiseksi määräajan käyttänyt kokeilija siirtyy maksavaksi asiakkaaksi hämmästyttävän harvoin. Tuote ei joko vastaa odotuksia tai käyttäjä keksii jonkin

Lue lisää

6 joulukuun, 2015

Pari Turun Yliopiston edustajaa kävi luonani juttelemassa asiakaskokemuksesta alustuksena tekeillä olevalle tutkimukselle. Insinööri minussa tietysti mietti miten asiakaskokemusta voisi mitata ja humanisti yritti jäsentää mitä asiakaskokemus

Lue lisää

6 marraskuun, 2015

Aina kun kuulen mietittävän, mistä tulee Suomelle uusi Nokia, mutisen itsekseni, ettei mistään. Nokia työllisti noin 28 000 työntekijää vuonna 2007. Se tarkoittaa jotakuinkin Imatran koko

Lue lisää

6 marraskuun, 2015

Turun #Mainostorstaista alkaa olla toista viikkoa. Pölyn ja savun hälvettyä on aika tarkistaa liitännät, sekä suorittaa moderniksi omien ajatusten reflektoinniksi naamioitu tapahtuma-arvostelu. Valitettavasti päivän päällimmäiseksi tunteeksi

Lue lisää

6 marraskuun, 2015

Lyhyen ajan sisällä on tullut vastaan kaksi tapausta, jossa ihminen muistelee televisiossa näkemäänsä Specsaversien mainosta. Kummassakin tapauksessa kertoja kuvaili nimenomaan mainoksen ranskalaistunnelmaa. Missä kohtaa kuulija korjasi

Lue lisää

6 huhtikuun, 1016

Kävin  Meltwaterin ja Dinglen yhdessä järjestelmässä someaamuseminaarissa. Twiitit löytää mammuttihäshtagilla #someasiakaskokemus, jonka meinasi joka kerralla kirjoittaa väärin. Keräsin kolmen esiintyjän ja yhden paneelin joukosta kolme keskeisintä

Lue lisää