Drift on livechat pienen (ja isommankin) yrityksen tarpeisiin

Drift on livechat pienen (ja isommankin) yrityksen tarpeisiin

Eric Siun kanssa pitämässään Marketing School -podcastissa, Neil Patel suosittelee kahta livechattia yrityksen verkkosivuille. Tuomio on melko tyly.

There are two main tools that work out really well for live chat. One is Intercom. The other one is Drift which is Intercom competitor. All the other ones are shit. In other words, don’t waste your time with them. You won’t get as many signups.

Fokuksena tässä on nimenomaisesti uusien asiakasliidien saaminen. Jokin muu ratkaisu voi olla parempi silloin, kun yritetään esimerkiksi auttaa verkkokauppaostoksilla olevaa hämmentynyttä kuluttajaa jossain Gigantin kaltaisessa verkkokauppakokonaisuudessa. (Paitsi että Gigantin käyttämä Kanan chatti on järkyttävää kuraa käyttäjäkokemuksen kannalta.)

Intercomissa on ominaisuuksia paljon muuhunkin kuin pelkkään chattiin. Drift puolestaan on kunnostaunut juuri siinä ja chat-bottien tuomisessa valtavirtaan. Lisäksi Drift lähettää jonkin verran automaattisia sähköpostiviestejä, tekee NPS-kyselyitä (net promoter score) tai näyttää web-sivun vierailijalle muita viestejä. Tämä siis edellyttää Pro tai Enterprise -tason lisenssiä.

Kummankin ohjelman edullisimmat versiot maksavat noin 50 dollaria kuukaudessa. Driftillä on kuitenkin käytettävissä myös ilmainen testiversio, joka toimii pienemmälle yritykselle vallan mainiosti.

Drift Free Plan: 100 käyttäjää

Driftin ilmaisversio pitää sisällään yhden operaattorin ja sata aktiivista käyttäjää. Aktiivinen käyttäjä tarkoittaa vierailijaa, joka on antanut sähköpostiosoitteensa ja käynyt sivustolla viimeisen 30 päivän aikana. Drift siis seuraa käyttäjien vierailuja silloinkin, kun käyttäjä ei chattaa.

Chat-botteja tai automaattisia sähköpostiviestejä ei ole. Mobiiliappi kuitenkin löytyy sekä iOS- että Android-puhelimille. Lisäksi keskustelut, joihin ei ehditä vastaamaan 15 minuutissa, siirtyvät sähköpostin puolelle. Tämä on erinomainen yhdistelmä pienellekin yritykselle, jossa todennäköisesti toimitusjohtaja itse vastaa itse yhteydenottoihin sen minkä ehtii.

Ilmaisen Driftin voi virallisesti integroida vain Slackiin ja muut integraatiot ovat mahdollisia vasta maksullisella lisenssillä. Valmiina on kourallinen integraatioita, mutta Zapierin kautta jatkettuna valmiita yhdistelmiä on jo pitkästi toista kymmentä.

Valmiit integraatioyhdistelmät:

  1. salesforce
  2. hubspot
  3. marketo
  4. google sheet
  5. desk.com
  6. hipchat
  7. zendesk
  8. cloudcart
  9. privy
  10. front
  11. drip
  12. full story
  13. mailchimp
  14. sendgrid
  15. knowledgebase
  16. shopify

Ja ainahan voi tehdä lisää Zappeja. Drift tarjoaa kuusi erilaista triggeriä, joiden avulla voi käynnistää toiminnon vastaanottavassa päässä.

Venytä ilmaisen lisenssin käyttöä API-kutsuilla

Ilmaisenkin Driftin saa kuitenkin yhdistettyä kätevästi muihin järjestelmiin Driftin oman Widget-API:n avulla.

Rest API:lla viedään tietoa Driftin suuntaan. Widget-API:lla puolestaan voi jonkin verran ohjata itse chat-ikkunaa, sekä erityisesti käyttää chatissa tapahtuvia toimintoja toisten API-kutsujen laukaisemiseen. Periaatteessa siis ihan sama kuin Zapierin käyttäminen.

Widget-API:n funktiot lisätään varsinaisen asennusskriptin perään heti drift.load() -funktion jälkeen. Jos asennuksen on tehnyt Segmentillä tai Google Tag Managerilla, API-käskyt voi tehdä omiksi tageiksiin ja ajastaa ne asennuskriptin jälkeen.

Esimerkkejä API-integraatioista on tapahtuma (eventti) Google Analyticsiin tai uuden käyttäjän lisääminen sähköpostijärjestelmä Drippiin (affiliate-linkki). Kummassakin tapauksessa vastaanottavan ohjelman oma koodipätkä lisätään Driftin tapahtumafunktioon (joka on siis Driftin asennusskriptin perässä).

Drift isommalle yritykselle

Kikkailu ilmaistilin rajoituksilla ja API-rajapinnoilla voi miellyttää sekä insinööriä, että talousjohtajaa. Todellisen hyödyn Driftistä kuitenkin saa silloin, kun siihen on valmis investoimaan rahaa ja muuttamaan omia toimintatapojaan.

Drift on lanseerannut kokonaisen uuden termin ”conversational marketing” ilmentämään sitä, kuinka yrityksen keskusteludialogi pysyy käynnissä riippumatta siitä, vieraileeko asiakas verkkosivustolla vai lukeeko hän sähköpostiaan.

Ja ihan varmasti jossain kohtaa Driftiin on tulossa myös somepostausten työkalut.

Mielenkiintoista on myös se, että vaikka Hubspotilla on vastaava chat-työkalu, tietyt Hubspotia myyvät yritykset käyttävät Driftiä omalla verkkosivustollaan.